Kan man tænke for meget over webkommunikation?

Burde vi simpelthen droppe alt det der strategiske tænkeri og i stedet bare … tja, gå i gang?

Det er vigtigt at have en strategi: At have tænkt over tingene og at have mål, fokus og retning på sit kommunikationsarbejde. Jeg elsker selv at gøre det – tænke det hele igennem – og der hersker vel næppe tvivl om, at fokuseret og målrettet kommunikation er en god ting.

Men kan man komme til at tænke FOR meget over tingene, når man skal finde ud af, hvordan man bedst bruger de forskellige digitale kanaler?

Det slog mig i hvert fald, at når jeg ser på nogle af de web-succeser, jeg selv har været i berøring med fornylig, så er de ikke født af et stort, indledende tænkearbejde. De er snarere født af en begejstring og af en lyst til at dele noget med andre.

Fokus og retning er noget, der er kommet hen ad vejen, efterhånden som man er blevet klogere og har fundet det rigtige tråd, om man så må sige.

De eksempler, jeg tænker på, er:

Min veninde, Mettes, krea-blog, Farmorfabrikken.dk, der vel efterhånden er en af landets største og mest populære krea-blogs. Hvorfor? Fordi Mette rundhåndet deler ud af tips, tricks og inspiration – og gør det med en begejstring, som det er meget svært ikke at blive smittet af.

Cyklistforbundets Facebook-side, som vi aldrig har markedsført på de specielt store nagler, men som alligevel vokser stødt i fanskare – og som folk muntert liker og kommenterer på. Hvorfor? Fordi vi er møg-glade for cykler og deler glæden ved at poste fx sjove og skæve cykelbilleder og ditto links.

Min egen opskriftsblog, Lines Opskrifter (sagde hun skamløst), som efter et par år i blogosfæren har fået et vaskeægte, lille publikum (læs: folk, jeg ikke kender i forvejen). Hvorfor? Fordi jeg, efter at have leget mig varm med forskellige typer af opskrifter, justerede lidt ind – på ovennævnte Mettes opfordring, i øvrigt – så fokus i dag er at dele ud af det private køkkens entusiastiske stenalder-opskrifts-eksperimenter.

Fælles for de tre er, at det er projekter, man ‘bare’ er gået i gang med – måske med en lidt tåget forestilling om, hvad det var, man ville – og efterhånden som forskellige ideer er blevet prøvet af, er retning for stil og indhold vokset frem.

Omvendt har jeg været rodet ind i en del webprojekter, hvor der er blevet tænkt bunker af – sikkert yderst fornuftige – strategiske tanker fra start, men hvor publikum-succesen i sidste ende har vist sig at være, ikke dårlig, bare mere … behersket.

Så måske er finten ved at lave fede web-ting i virkeligheden blot at finde ud af to ting:

  • Hvad er vi begejstrede for?
  • Hvad kan vi – på begejstret vis – dele med resten af verden?

… og så ellers gå i gang!

Lad fokus og retning være noget, der kommer hen ad vejen, når man er blevet klogere. For det skal helt sikkert være der, hvis succesen skal i hus, men det behøver måske ikke være der, man starter?

Ku' du li', hvad du læste? STØT MED ET KLIK:
Flattr this

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Vis mig, at du ikke er en spam-robot ved at løse regnestykket her - tak :) *