I er ikke alene med bøvl i de interne processer
Du oplever muligvis din arbejdsplads som et unikt sted med en unik kultur. Du har sikkert ret. Men jeres udfordringer i processer og samarbejde er ikke unikke, kan jeg afsløre.
Jeg har set mange arbejdspladser inde fra – både som fastansat og som konsulent – og alle arbejdspladser har deres helt egne særpræg, når det gælder kulturen. Altså måden man taler på og opfører sig på.
Det pudsige er, at alle har de samme problemer, når det gælder processer og samarbejde. Uanset kultur. Der er intet unikt over det bøvl, der opstår, når mennesker skal løse opgaver sammen.
Du får her de 7 mest almindelige problemer, der opstår i processer og samarbejde. Og du får selvfølgelig også lidt tips til, hvad du kan gøre ved dem. For jeg vil vædde på, at du kan genkende dem.
De 7 mest almindelige problemer
“Vi leverer og reagerer for langsomt”
I spotter et ny kundebehov, der er oplagt at reagere på. Det tager måneder, før I har leveret og kan lukke opgaven. Flaskehalse og forsinkelser er kommet i vejen. Flere gange.
Du skal følge de her 4 trin for en enkel og samtidig pokkers effektiv proces.
“Vi har svært ved at prioritere”
De fleste organisationer vil rigtigt meget. Derfor har de gang i mange ting på én gang, som oftest med mange mennesker involveret. Der er ikke noget at sige til, at ledere og medarbejdere mister overblikket og dermed evnen til at prioritere.
I skal have styr på 4 udfordringer, før I kan prioritere noget som helst
“Vi har for mange møder”
I vil gerne rykke på opgaverne, og I har brug for tale sammen om dem. Derfor indkalder I hinanden til en masse møder. Paradoksalt nok sætter møderne ikke fut under eksekveringen. Tværtimod. De stjæler tid fra opgaverne.
Du – og dine kolleger! – skal lære at følge disse 3 skridt til gode og effektive møder.
“Forretningen og it taler ikke sammen”
Ofte gælder det ikke kun forretningen og it. Problemet er, at teams og afdelinger arbejder i siloer uden at kommunikere på tværs. Så er det svært at sikre, at alle arbejder mod et fælles mål.
Du skal læse og følge de her 3 tips til effektiv kommunikation i praksis.
“Vi kan ikke få hjemmearbejdet til at fungere”
Mange kæmper med at give plads til hjemmearbejde og samtidig få samarbejdet til at lykkes. Løsningen bliver ofte en ‘one-size-fits-all’-model, der gælder for alle. Problemet med den slags modeller er, at de passer til ingen.
Du skal følge de 4 trin her: Vi skal ikke kun tale hjemmearbejde – vi skal tale samarbejde!
“Vi er vokset (for) hurtigt”
Når en organisation vokser, fortsætter de fleste med at arbejde, som de plejer. De involverer bare flere mennesker. Men arbejds-processer og samarbejds-former skal tilpasses, når I har vokseværk. I kan ikke bare gange op.
Du skal lytte her, så du kan gøre som Lunar, der er super-agil uden brug af agile metoder.
“Jeg har svært ved at holde fri, når jeg har fri”
Det er smart, når så mange kan arbejde hvor som helst og når som helst. Og det er overhovedet ikke smart. For hvordan holder man fri, når der altid er noget at lave? Og når man har muligheden for at gøre det?
Du skal følge det ultimative tip til din work-life-balance – det starter med fravalg.
Alle 7 problemer kan løses
Det er fristende at smide hænderne opgivende op i luften og udbryde:
“Nåh, det er jo sådan, det er. Processer er komplicerede, og mennesker er besværlige!”
Jeg siger ikke, at det er nemt at få et team og en organisation til at køre som smurt. Men jeg ved, at det kan lade sig gøre. For jeg har hjulpet mange med at lykkes.
Derfor ved jeg også, at den bedste løsning er at implementere enkle byggeklodser. Og dermed holde snitterne fra store og indviklede proces-modeller. Keep it simple.
Vil du gerne have tips til at forbedre jeres processer og samarbejde?
Så skal du skrive dig op til mit nyhedsbrev, lige dernede.