Menu Luk

Det gode møde: 3 skridt til at undgå at spilde dine kollegers tid

Vi spilder hinandens tid med ufokuserede møder. Følg tre enkle skridt og bliv den lokale ninja, når det gælder det GODE møde.

En særlig slags møde-helvede

Her er et møde, du sikkert kan genkende (men næppe som det gode møde): 

  • Emne-feltet på indkaldelsen er ukonkret. 
  • Hvis der overhovedet er en beskrivelse, har den ikke så meget som skyggen af en agenda. 
  • Du aner ikke, hvorfor du er inviteret. 
  • Mødet varer en time.
  • Under mødet taler ca. halvdelen af deltagerne, de andre tjekker e-mail.
  • I slutter uden konklusioner.
  • Du hører ikke mere om den sag.

Lad os sige, der var 6 deltagere til mødet. Det er 6 timer i alt. I har lige spildt en lille arbejdsdag på … ingenting. 

Der har været så meget snak om, at vi danskere skal arbejde mere. Må jeg i stedet foreslå, at vi optimerer vores møder? 

Der er vanvittige mængder arbejdstid at hente, hvis vi lærer, hvad der udgør det gode møde. Med andre ord: Hvis vi holder op med at spilde hinandens tid.

3 skridt fører til det gode møde

Hvis du gerne vil have sort bælte i det gode møde, skal du følge disse 3 skridt, hver gang du holder møde.

☝️ Forbered!

Forbered mødet ved at besvare spørgsmålet: Hvilke(n) handling(er) skal der komme ud af samtalen? Lav derefter en agenda, der sikrer netop dét udkomme. 

Book mødet med en længde, der matcher formål og agenda.

Send agendaen til alle i god tid. Gør det meget, meget tydeligt, hvis deltagerne selv skal forberede noget, inden I mødes.

☝️ Facilitér!

Det gode møde er karakteriseret ved at have en god vært. Værten er dig! Start med at fortælle, hvad I skal have ud af samtalen og gennemgå kort agendaen. 

Under mødet skal du sikre, at alle kommer til orde. Her er et par tricks:

  • Tag lederen til sidst, hvis du laver en ‘bordet rundt’. Ellers siger alle bare det samme som hende.
  • Stil spørgsmål til deltagerne. Gem lederen til sidst (hvis han overhovedet skal spørges).
  • Lav tænkepauser, hvor deltagerne selv finder ud af, hvad de tænker. Lad dem evt. udfylde posti-ts, som I derefter gennemgår.

Sidst men ikke mindst, skal du holde tiden. Det betyder, at det ikke er uhøfligt at afbryde irrelevant snak – tværtimod. Du skal blot gøre det venligt.

☝️ Saml op!

Efter mødet sender du en kort opsamling til alle deltagere. ‘Kort’ betyder to lister: Vigtigste konklusioner, og hvem gør nu hvad.

Herefter holder du dine kolleger op på, om de får gjort dét, de skal.

3 tommelfingerregler, der holder dig ude af håbløse møder

“Fedt nok,” tænker du måske, “men hvad fanden gør jeg, når mine kolleger fortsat indkalder mig til håbløse møder?”

Du indfører disse 3 tommelfingerregler for, hvornår du må afslå et møde. De fungerede i hvert fald fremragende for et team, som jeg hjalp for nogle år siden.

Du må afvise et møde, hvis et eller flere af disse betingelser er overholdt:

  • Indkaldelsen kommer samme dag, som mødet afholdes.
  • Der mangler formål og/eller agenda.
  • Du har ingen anelse om, hvorfor du skal med.

Nu du er i gang, kan du jo også sende indlægget her til dine kolleger, ik’.

Line Hviid
– Konsulent, coach, facilitator, blogger, podcaster og foredragsholder


Posted in Effektivitet, Kommunikation, Produktivitet, Samarbejde, Time Management

Læs videre: