Alle ledere arbejder for så høj produktivitet blandt medarbejderne som muligt. Heldigvis går langt de fleste ledere også op i, at medarbejderne trives, når de er på arbejde.
Ofte kommer de to ord ‘produktivitet’ og ‘trivsel’ dog til at stå i modsætning til hinanden.
Det første kommer til at handle om hastighed, mens det andet kommer til at handle om noget blødt og fluffy, som HR argumenterer for har indflydelse på bundlinjen.
Vi definerer produktivitet for snævert.
Her får du tips og guides til at indføre den form for produktivitet, der skaber konkrete resultater og tager hensyn til mennesker.
En anden definition af produktivitet
Produktivitet handler om effektivitet og hastighed, ja. Men det handler også om prioritering. For hvis vi hurtigt og effektivt leverer det forkerte, så er det ikke længere produktivt. Det er spild af tid.
Det handler også om kvalitet. Det giver ingen mening effektivt at levere det rigtige i en kvalitet, som slutbrugeren bliver utilfreds med. Og som er så fyldt med fejl, at vi må bruge tid på rettelser.
Sidst men ikke mindst handler det også om trivsel. Utilfredse og frustrerede medarbejder arbejder langsommere og bruger arbejdstid på at stå og brokke sig ude ved kaffemaskinen. De bliver også mere syge – af både infektioner og stress. Og så siger de oftere op.
Det magiske er, at når vi arbejder effektivt på noget, vi ved er vigtigt, og vi samtidig får lov til at gøre ordentligt, så føles det godt.
Så trives vi på arbejde.
3 guides at starte den menneskelige produktivitet med
Psykologisk tryghed: Den store forskel, DU kan starte – i dag!
Psykologisk tryghed lyder som om, at det ‘bare’ handler om at have det godt på arbejde. Det gør det (også), men psykologisk tryghed siger først og fremmest noget om performance. Du får her tre gode råd til, hvordan du kan bidrage til den psykologiske tryghed.
Så hold dog op med at kalde dem for bløde kompetencer!
Når vi kalder noget for blødt, lyder det som hyggeligt flødeskum, der kan undværes. Men hvis du vil levere værdi på en arbejdsplads, er de såkaldt ‘bløde’ kompetencer decideret essentielle. Så skulle vi ikke kalde kompetencerne noget andet end ‘bløde’?
Er du en rådvild leder, der ikke lader medarbejderne arbejde hjemmefra?
Du får problemer på distancen, hvis du ikke er bevidst om din personaleledelse. Tre tips gør dig hurtigt nærværende, når dine medarbejdere vil arbejde hjemmefra.
“Kan jeg ringe til en ven?”
Jeg indrømmer, at det måske lyder lidt for nemt, at du ‘bare’ skal indføre effektivitet, prioritering, kvalitet og trivsel.
For hvordan gør man lige dét, sådan helt lavpraktisk en onsdag eftermiddag, hvor alle er ved at gå sukkerkolde?
Du giver mig et ping. Jeg er din ven og din praktiske gris, når det kommer til at omsætte abstrakte effektivitets-ideer til konkret handlinger. Og jeg har gjort det i 10+ år.
“Æhm, hvem er du, igen?”
Glimrende spørgsmål. Mere om mig lige her!