Menu Luk

Kommunikation er svært: 3 tips til effektiv kommunikation i praksis

Hvis din kommunikation i praksis skal være effektiv, skal du være tydeligere og kommunikere hyppigere, end du tror.

Skal jeg bøje det i neon?

“Det har jeg fortalt dig. Flere gange,” sukker Lise træt, da Kasper spørger, hvem der kan skifte billede på hjemmesiden. Lise er træt af kommunikation i praksis.

Her er et par kedelige nyheder til Lise. Og til dig, hvis du også er træt af at gentage ting, du synes, du har sagt klart og tydeligt. 

Den første kedelige nyhed er, at du skal bøje tingene i neon, hvis din kommunikation i praksis skal trænge igennem. Også de ting, du mener, er indlysende. 

Dine kolleger har nemlig ikke samme indsigt som dig, så for dem er det ikke indlysende.

Effektiv kommunikation er gentagende kommunikation

Den anden kedelige nyhed er, at du gudødeme skal gentage det samme igen og igen.

Det er utroligt svært at kommunikere for meget i vores arbejde, så længe dét, vi kommunikerer er relevant. Bevares, det kan lade sig gøre, men der er vanvittigt langt hen til mætningspunktet.

Du opnår to fordele ved at kommunikere hyppigt:

  1. Du lærer kollegerne, at du har styr på dit shit. Dermed fremstår du som en kompetent medarbejder, man kan betro vigtige opgaver.
  2. De lærer dem også, at du af egen fri vilje holder dem orienteret. Derfor behøver de ikke spørge dig hele tiden. 

Med tiden får du federe opgaver og mere arbejdsro. 

3 tips til effektiv kommunikation i praksis

“Fedt, hvad skal jeg gøre for at kommunikere tydeligt og rigeligt?,” spørger du måske. Du følger disse 3 tips til effektiv kommunikation i praksis.

☝️ Test tydeligheden af på en kollega
Når du har et stykke information, som er vigtigt, at kollegerne forstår, skal du bede en kollega være din test-person. Forklar pointen til vedkommende. Bed hende derefter genfortælle indholdet. Nu ved du, om du var klar i spyttet eller ej.

☝️ Tving dig selv til at kommunikere mere og oftere

Opret en fast, ugentlig aftale med dig selv, enten som en kalender-booking eller en påmindelse. Titel: “Hvad skal jeg kommunikere i den kommende uge?” Arbejdsspørgsmål: “Hvilke informationer er det vigtigt, at mine kolleger bider mærke i? Hvem skal have hvad at vide? Hvornår informerer jeg dem?”

☝️ Kommuniker, når der ikke er noget at kommunikere

Det lyder mærkeligt, men tro mig, du skal fortælle dine kolleger, når der ikke er noget nyt at fortælle. Fortæl dem også hvorfor, der ikke er noget nyt. På den måde viser du dem, at du ikke har glemt dem. 

BONUS-TIP: Lav guides på skrift eller video 

Du oplever sikker, at kolleger beder om hjælp til det samme igen og igen. Lav tekst- eller video-guides, der forklarer de ting, kollegerne oftest spørger om. 

Næste gang en kollega spørger, sender du bare en guide. Ligesom Lise, der nu blot smiler til Kasper og siger: “Jeg sender lige guiden til dig igen.”

Apropos lækre guider, der gør livet lettere for dig, så har jeg en guide, der hjælper dig med at overkomme forstyrrelser og overload.

Line Hviid
– Konsulent, coach, facilitator, blogger, podcaster og foredragsholder


Posted in Effektivitet, Kommunikation, Ledelse, Samarbejde

Læs videre: