Menu Luk

Tips til din work-life-balance: Du starter med fravalg

Hvis dit livs bakke er tung og overlæsset opnår du aldrig work-life-balance.

Har du overlæsset din work-life-balance?

Forestil dig, at du er tjener og skal balancere en bakke på én hånd. Bakken er tung og overlæsset. Hvor sandsynligt er det at få den i balance?

Dansk Sprognævn definerer work-life-balance som “balance mellem arbejdsliv og privatliv”. Målet er trivsel og overskud.

Men trivsel og overskud starter ikke med balance. Det starter med fravalg. 

Bevares, mange af os er plaget af grænseløst arbejde, der invaderer vores fritid. Men vi holder os ikke ligefrem tilbage med at hitte på fede ting at lave i fritiden, vel? 

Vi har generelt gang i for meget.

Bliv mere fleksibel ved at have gang i mindre 

I produktionsindustrien og softwareudviklingen har man forlængst opdaget, at man er mest effektiv, når man “begrænser arbejde i gang”. Derfor har man indført begrebet WIP Limit, Work In Progress Limit. 

WIP er et max for, hvor meget der må være i gang samtidig.

Adfærds-eksperten Morten Münster anbefaler på tilsvarende vis, at vi aldrig planlægger mere end 70 % af tiden til rådighed. Planlægger du op mod de 100 %, er der nemlig ikke nok fleksibilitet til at håndtere uforudsete hændelser. 

Hvis din kalender og din to-do-liste er en spændetrøje, har du ikke en chance i helvede for at få work-life-balance. Du må først vælge noget fra.

Her kommer tre tips til fravalg.

Giv dig selv en WIP Limit – evt. fordelt på typer af opgaver 

Jeg bruger WIP, som jeg har sat for tre overordnede opgavetyper. To af typerne har højere WIP, fordi jeg her er afhængig af andre, og opgaverne derfor oftere går i stå. 

Mine aktuelle WIP Limits:

  • Egne opgaver: 2 
  • Samarbejde med andre: 3
  • Blog & Podcast: 3

Timeblocks med buffer-tid og åndehuller giver work-life-balance

Timeblocking betyder, at du bruger kalenderen til andet end møder med andre. Du skal også sætte aftaler med dig selv derind, fx tid til at løse opgaver

I starten var jeg 100 % tids-optimistisk, når jeg timeblockede. Og jeg indsatte ikke pauser mellem blokkene. 

Nu har jeg lært at sætte buffer-tid i blokkene og have huller mellem dem. Jeg har med andre ord lært at være realistisk.

Mine timeblocks viser mig, hvor latterligt lidt jeg reelt kan nå, så jeg må prioritere benhårdt. 

Opsæt benspænd for din fritid

Det kræver mental energi at træffe valg. Er du bare en smule træt, når du har fri, vælger du derfor det nemmeste. Det nemmeste er som oftest doom-scrolling og streaming-binging. 

Er dét vigtigt for dig, så er det jo fint. Brokker du dig over ikke at have tid til at læse bøger eller være sammen med dine børn, så skal du opsætte benspænd. 

Et benspænd betyder, at X vinder over Y. Du træffer altså valg på forhånd, så du ikke behøver vælge, når du er træt.

Eksempler på mine benspænd:

  • Fiktionsbøger over film, serier og dimserier på telefonen. 
  • Fagbøger over artikler. 
  • Ingen podcasts efter kl. 11. I stedet skifter jeg til musik, som også er vigtigt for mig. 

Hvis vi vender tilbage til din tjans som tjener i eget liv, er tricket altså at fjerne noget fra bakken. Ellers kommer den og du aldrig i balance.

Du er kun to klik fra at få mere zen om onsdagen

Få viden, tips og tricks direkte i indbakken.
Og få først besked om webinars, kurser og andet, der kan booste din og dine kollegers zen.

Persondatapolitik [.pdf]

Line Hviid
– Konsulent, coach, facilitator, blogger, podcaster og foredragsholder


Posted in Effektivitet, Personlig produktivitet, Planlægning, Prioritering, Produktivitet, Stress, Time Management, Todo-lister, Trivsel

Læs videre: