Menu Luk

Godt samarbejde: 3 tips til at skrue op for din nysgerrige venlighed

Venlighed er ikke kun undervurderet. Det er hjørnestenen i godt samarbejde. Du får her 3 tips til at være venlig nysgerrig på arbejdet. Foto: Ilyuza Mingazova - Unsplash.

Venlighed er hjørnesten i godt samarbejde

“Arbejde er jo ikke nogen popularitetskonkurrence,” siger Jesper, da snakken falder på, hvordan man får et godt samarbejde. 

Måske er du enig med Jesper? Jeg har i hvert fald hørt påstanden mange gange. I så fald tager både du og Jesper fejl. 

Venlighed ikke kun er undervurderet. Det er hjørnestenen i ethvert godt samarbejde. 

Men vi har det desværre med at hylde medarbejdere, der er hårde og kontante. Mens vi ser venlighed som tegn på svaghed. 

Dét er noget rod. 

Vi er alle flokdyr

Mennesket er et flokdyr. Det betyder, at vores overlevelse afhænger af at være del af en flok. I stenalderen var et menneske uden flok meget hurtigt et dødt menneske. 

Vi har stadig denne flok-mekanisme, også selvom overlevelsesraten i storrumskontoret er behageligt høj (muligvis p.g.a. fraværet af sabeltigere). 

Er du inde i varmen hos kollegerne, er du derfor rolig og tænker klart. 

Men i det øjeblik, du fornemmer knas i relationerne, stiger dit stressniveau. Du bliver instinktivt bange for at blive udstødt. 

Når dit stressniveau stiger, ryger din kognitive kapacitet nedad. Hvilket næppe er gunstigt for et godt samarbejde. 

Trygge relationer og venlig nysgerrighed

Et godt samarbejde starter derfor med trygge relationer. Og trygge relationer starter med venlighed og åbenhed.

Jeg kalder det venlig nysgerrighed.

Det er dog nemmere sagt end gjort. Vi kommer nemlig også med en anden stenalder-programmering. Evnen til hurtigt at konkludere, om den vi står overfor er ‘en af vores’ eller ‘en mærkelig fremmed’. 

Den første sikrer din overlevelse. Den anden kan potentielt slå dig ihjel.

Det kræver mentalt overskud at omgøre de hurtige konklusioner. Så her er endnu en årsag til at bruge venlighed til at holde stressniveauet nede. 

3 tips til at være venligt nysgerrig på arbejdet

Hvad gør du så, når du mærker en kollega irritere eller udfordre dig? 

☝️ Smil:
Tag en dyb indånding og find dit venligste blik og rareste smil frem (dette tip kan med fordel bruges i alle arbejdssituationer, også når du ikke er udfordret).

☝️ Stil spørgsmål for at forstå:

‘Perfektionshypotesen’ er et smart begreb, at kende. Det er ideen om, at dét vi gør, giver perfekt mening i vores verden

Det gælder også kollegaen, der udfordrer dig. For hende er der mening med galskaben. Derfor skal du stille spørgsmål for at forstå, hvorfor hun gør, som hun gør. Sådanne spørgsmål starter ofte med ‘hvorfor’. 

☝️ Sig tak:

Når din kollega har svaret på dine spørgsmål, siger du tak, fordi hun hjalp dig med at forstå (du kan i øvrigt med fordel sig tak, hver gang en kollega hjælper dig med noget). 

Godt samarbejde er teknisk set en popularitetskonkurrence

Vi lever i en stadigt mere kompleks verden, der i højere og højere grad kræver godt samarbejde. 

Hvis alle oplever dig som et arrogant røvhul, vil ingen samarbejde med dig (jeg kigger på dig, Jesper). Så godt samarbejde er faktisk en popularitetskonkurrence.

Vil du have flere tips til et godt samarbejde?

Så skal du skrive dig op til mit nyhedsbrev dernede, så fodrer jeg dig med tips fremover

Posted in Kommunikation, Ledelse, Mennesker, Proces-optimering, Samarbejde, Trivsel, Venlighed