Menu Luk

Do or die-kabalen: Skal dine opgaver leve eller dø?

Do or die-kabalen, der øjeblikkeligt hjælper dig med at prioritere dine opgaver

Her er vejen til at fokusere på det, der er vigtigst på din liste over opgaver. Du skal bruge de rigtige spørgsmål, et eller flere dødningehoveder og måske/måske ikke en uskyldig, intetanende kollega.

Print din egen Do or die-kabale og få styr på dine opgaver [.pdf]

Lederjobs på 40 timer om ugen

Jeg faldt for nylig over et klip med effektivitets-ekspert Trine Kolding, hvor hun fortæller om sin bog ‘Den effektive leder – Succes med en 40 timers arbejdsuge’.

Der var noget sært tiltrækkende over tanken om topledere, der var i stand til at udføre alle de opgaver, et lederjob medfører, inden for almindelig arbejdstid – for hedder det sig ikke, at lederjobs helt automatisk kræver 60 timer om ugen. Mindst?

Lønslavejob på 37 timer – og ikke mere?

Hvis topledere kan nøjes med 40 timer om ugen, burde jeg så ikke snildt kunne udføre mit helt almindelige lønslavejob på mine dertil indrettede 37 timer – frem for at lade arbejdsugerne snige sig op på 40-45 timer?

Jo tak, dét burde nok kunne lade sig gøre, tænkte jeg og fæstnede mig især ved de spørgsmål, som en af Koldings case-personer (helt præcist Lars Ingerslev fra CSC) stiller ivrige mennesker, der beder om hans hjælp.

Spørgsmålene lyder blandt andet:

  • Hvilken værdi skaber det?
  • Hvilke resultater skal vi levere?
  • Hvad er tidsrammen?
  • Hvilke og hvor mange ressourcer har du brug for?
  • Er det realistisk?
  • Hvorfor spørger du mig?

Dét inspirerede mig til at lave, printe og ophænge (!) ovenstående kabale på væggen i kontoret. Og du kan hermed gøre det samme, eftersom jeg har givet dig et link til pdf’en i toppen af dette blog-indlæg.

Så nu får vi at se, hvilke af dine og mine opgaver der overlever. Og hvor mange af vores uskyldig og intetanende kolleger, vi får på nakken.

Flere fifs til at få styr på prioriteten af dine opgaver

Vil du have mere af det her? Så skal du have mit nyhedsbrevet med tips, tricks og inspiration!

Posted in Effektivitet, Ordnung muss sein, Prioritering, Produktivitet, Samarbejde, Stress, Time Management, Trivsel