Er produktivitet og balance kontraster?
Hvis jeg siger ‘produktivitet’ og ‘balance’, hvad tænker du så? Tænker du: “Klart, de to følges åbenlyst ad”? Eller tænker du snarere: “Ah, to kontraster”?
De fleste tænker ‘kontrast’. Men de to kan og bør følges ad.
Vi har en travlheds-kultur, hvor det er et adelsmærke at sige, at man har travlt. I travlheds-kulturen sætter vi lighedstegn mellem ‘produktivitet’ og ‘bare hurtigt’ – på bekostning af kvalitet og mennesker.
Jeg kalder det travl produktivitet. Dvs. at det eneste, man fokuserer på, er at levere en hel masse hurtigt.
Spørgsmålet er bare, om det er smart at levere en hel masse hurtigt, hvis det er det forkerte, du leverer? Eller hvis dét du leverer, er fyldt med fejl? Og du i øvrigt ender med at brænde ud af stress?
Ægte produktivitet handler ikke om stress-fremkaldende hurtighed
Jeg definerer ‘produktivitet’ som mere end blot at arbejde hurtigt og effektivt.
Sådan en produktivitet kalder jeg ægte produktivitet.
Mit fokus på balance skyldes ikke kun, at jeg har en indre hippie, der gerne vil reducere stress og sikre at alle er glade.
Lande som Danmark skal først og fremmest leve af innovation. Det betyder, at der er stor sandsynlighed for, at lige præcis du primært skal bruge dit hoved, når du er på arbejde, og ikke dine hænder.
Hvis du gerne vil være ægte produktiv – altså levere kvalitet med få fejl – så skal du være i balance. For så har din hjerne de bedste betingelser for at levere.
Sådan får du balance med ægte produktivitet
Hvis du vil være ægte produktiv, skal du have gode arbejdsvaner på tre områder:
- Fokus: Træn dig selv i at være fuldt fokuseret på én opgave i længere tid ad gangen – uden distraktioner. Timeblocking kan hjælpe dig her. Aller-første skridt er dog at dræbe dine notifikationer.
- Prioritering: Du har latterligt lidt tid til alt dét, du gerne vil nå. Derfor må du prioritere benhårdt, og det bliver nemmere, hvis du har samlet alle dine opgaver ét sted.
- Pauser: Din hjerne bliver træt af at blive brugt, ligesom resten af kroppen. Derfor skal du give den rigtige pauser i løbet af dagen. ‘Rigtige pauser’, betyder ‘ingen skærm’. Sæt det evt. i system med Pomodoro-metoden.
Pssst… vil du have flere tips til ægte produktivitet?
Så skal du skrive dig op til mit nyhedsbrev dernede, så klarer jeg resten