Menu Luk

Fokus og pauser: Pomodoro-metoden på din egen måde

Pomodoro-metoden hjælper dig med fokustid og at holde pauser. Du behøver dog ikke følge de klassiske 25+5 minutter-model.

Til os, der er lette at distrahere

“Egern!” Bliver du let distraheret? Kæmper du med at holde gode pauser? Så kan Pomodoro-metoden hjælpe.

Pomodoro-metoden går ud på, at du vælger en opgave, sætter et ur på 25 minutter og går i gang. Når uret ringer, tager du 5 minutters pause, inden du vender tilbage til arbejdet i nye 25 minutter. 

Metoden er opfundet af Francesco Cirillo, der tilbage i 80’erne havde svært ved at samle tankerne om sin eksamenslæsning. 

I jagten på fokus blev hans nærmeste allierede et køkkenur, formet som en tomat – på italiensk ‘pomodoro’. 

Finten er fokus og pauser

Der er to årsager til, at Pomodoro-metoden hjælper dig med at arbejde effektivt og holde stress-niveauet nede. Årsagerne hedder ‘fokustid’ og ‘pauser’.

Det smarte ved fokustid kan bedst beskrives ved at forklare, hvorfor modsætningen er dumt. Modsætningen er multitasking, og du ved godt, at du skal lade være.

Når du multitasker, har du ganske vist oplevelsen af at jonglere flere opgaver på én gang. 

Dét der sker i din hjerne er dog, at den konstant skifter fokus fra opgave til opgave.

Resultatet er, at du arbejder langsommere, leverer dårligere og laver flere fejl. Og du stresser din hjerne. 

Arbejder du derimod fokuseret, er du hurtigere og leverer kvalitet.

Hjernen har dog brug for pauser ligesom alle andre dele af kroppen. Når den har fokuseret i op til 60 minutter, skal den hvile, hvis den fortsat skal være skarp.

Pomodoro-metoden – på din egen måde

Her er en indrømmelse: Jeg er ikke glad for den klassiske 25+5-Pomodoro-metode.

Jeg synes, 25 minutter er for kort tid at arbejde fokuseret i. Jeg føler lige, jeg er kommet i gang, når uret ringer.

En undersøgelse fra University of California bakker mig op. Ifølge den tager det 20+ minutter overhovedet at opnå fuld koncentration.

Derfor har jeg en lemfældig omgang med mine Pomodoro. Jeg sætter mit ur, som jeg vil. 

Derfor er det smart at sætte et ur

Pointen med Pomodoro-metoden er altså fokustid afbrudt af pauser. Det er ikke at krydse 25-minutters-tomater af.

Uret er i sig selv en bonus ved Pomodoro-metoden. Det udgør et sandt jedi-mindtrick på din hjerne. 

Når du sætter et ur for at fokusere på en specifik opgave, fortæller du din hjerne, at “indtil det siger ‘ding’, så er det dét, vi laver!”  

Og så er det nemmere at fokusere. 

Apps til Pomodoro-metoden

Der findes tonsvis af apps, du kan bruge, fx:

  • Flow (kun Apple): Min egen favorit. Den er dejligt fleksibel når jeg sætter minutter til fokus.
  • Pomodoro Tracker (Apple og Microsoft)
  • Be Focused (kun Apple) 
  • Forest (både Apple og Android): Hyggelig, fordi du planter et virtuelt træ for hver fokusperiode

Nu er du klar til at komme ind i vanen med at arbejde fokuseret. Uanset hvor mange egern, der flyver om ørerne på dig.

Du er kun to klik fra at få mere zen om onsdagen

Få viden, tips og tricks direkte i indbakken.
Og få først besked om webinars, kurser og andet, der kan booste din og dine kollegers zen.

Persondatapolitik [.pdf]

Line Hviid
– Konsulent, coach, facilitator, blogger, podcaster og foredragsholder


Posted in Effektivitet, Personlig produktivitet, Produktivitet, Stress

Læs videre: