Menu Luk

Remote arbejde er ikke svært i sig selv – 4 tips til samarbejde på distancen

Hybrid og remote arbejde er ikke et problem i sig selv. Problemerne opstår, når I ikke har klare rammer for samarbejdet. Foto: Chris Montgomery - Unsplash

I har også problemer på kontoret, I ser dem bare ikke

“Hybrid og remote arbejde er ikke et problem i sig selv. De forstærker blot de problemer, I allerede har.”

Nogenlunde dét sagde jeg for åben mikrofon i Anne Cathrine Wind Fallesens podcast ‘Udviklere Er Også Mennesker’. Og jeg står ved det.

Der er blot det djævelske ved kontoret, at det dækker over problemerne. 

Vi får nemlig ting forærende, når vi er på kontoret  – især lederne i blandt os.

Vi kan lige spørge, når vi kommer i tanker om noget. Og vi får relationsarbejdet forærende, når vi støder på hinanden i tekøkkenet.

I virkeligheden dækker tilfældighederne over, at vi ikke har besluttet, hvordan samarbejdet skal køre. 

Og tilfældigt samarbejde er ikke særligt effektivt. 

Det er også skrøbeligt. Når du overfører dit tilfældige samarbejde til hybrid eller remote arbejde, opdager du, hvor skrøbeligt det er.

Problemet er ikke remote arbejde, problemet er samarbejde

Problemet er altså ikke, at I ikke ses hver dag på kontoret. Problemet er, at I ikke har besluttet, hvordan jeres samarbejde i praksis skal foregå.

Der er bestemt udfordringer ved hybrid og remote arbejde. 

Det kræver mere at række ud og tale sammen. Og kommunikationen skal være tydeligere, fordi vi lettere misforstår hinanden, når vi ikke har adgang til det fulde kropssprog.

Der er dog fire ting, der skal være på plads i ethvert godt samarbejde – på kontoret, såvel som i hybridt og remote arbejde.

4 tips, der gør samarbejde effektivt – også jeres remote arbejde

☝️ Saml jeres opgaver ét sted, hvor alle kan se og tilgå dem

I kan kun koordinere og planlægge sammen, hvis I har et fælles overblik over, hvad I arbejder på. Vær dog opmærksom på, at I måske skal indføre dette i små bidder. For nogle er det grænseoverskridende, at alle kan se, hvad de aktuelt arbejder på.

☝️ Indfør faste møder med skarpt fokus på at håndtere opgaver

Stik hovederne sammen som minimum én gang om ugen, og kig sammen på jeres fælles opgaveoverblik. Find ud af, hvordan I kan hjælpe hinanden med at komme i mål med opgaverne i gang. Hav også et fast møde som minimum en gang om måneden, hvor I definerer og afklarer opgaver på vej.

☝️ Indfør klare roller

I praksis betyder klare roller, at alle ved hvem der gør hvad. Dvs. at jeres fælles opgaveoverblik skal vise, hvem der har ansvar for hvilke opgaver. I skal også have en ansvarlig for de to faste møder, I netop har sat i kalenderen.

☝️ Ræk aktivt og venligt ud til kollegerne 

Når du ikke tilfældigt banker ind i folk, skal du aktivt række ud til dine kolleger. Vær über-bevidst om at kommunikere venligt, nysgerrigt og nærværende.

“Det kan du sg* sagtens sige!”

“Fede tips, Line, men … de dér fire tips er da lettere sagt end gjort?!”

“Måske,” svarer jeg vævende. Jeg er muligvis miljøskadet, fordi jeg har arbejdet med den slags i mere end 10 år. Så jeg synes, det er super-nemt.

Men byd mig på en kop kaffe, så snakker vi om det. Og ja da, man kan også drikke kaffe remote. Du pinger mig bare.

Foto: Chris MontgomeryUnsplash

Line Hviid
– Konsulent, coach, facilitator, blogger, podcaster og foredragsholder


Posted in Effektivitet, Hjemmearbejde, Ledelse, Mennesker, Planlægning, Prioritering, Produktivitet, Remote work, Samarbejde

Læs videre: