Menu Luk

Parterapi for dig og din todo-liste

Tillid er åbenbart noget, man beslutter sig for - jeg har (også) besluttet mig for, at det gælder tillid til ens todo-liste

Min todo-liste og jeg har et problem. Eller det er nok mest mig, der har problemet: Jeg stoler nemlig ikke på min egen liste. Så nu har jeg sendt os i terapi.

Mig: “Der er noget, vi må tale om …”

Jeg elsker todo-lister. Jeg elsker dem i sådan en grad, at jeg både har en todo-liste i Asana til mit professionelle arbejde, og en anden todo-liste i To Do, hvor jeg holder styr på gøremål i privaten. Men jeg tror, at mine lister og jeg har brug for hjælp:

Finten ved overhovedet at have en todo-liste er som bekendt, at den holder styr på, hvad og hvornår noget skal gøres. Har man en todo-liste, har man også ro til at koncentrere sig om at udføre opgaverne på listen.

Dét er idealet. Her er min virkelighed:

Jeg taster flittigt ind i Asana eller To Do og sætter lige så flittigt opgaver i prioriteret rækkefølge og tilføjer måske ligefrem datoer. Så langt så godt. Det interessante er, at jeg efterfølgende bruger utroligt meget energi på at forsøge at holde styr på todo-listens punkter – oppe i hovedet, forstås – alt i mens jeg udfører opgaverne.

Og dét er jo noget rod!

Min todo-liste: “Stoler du ikke på mig?”

Når jeg laver en mental kopi af min liste, er det ikke bare multitasking. Det er simpelthen mangel på tillid. Tillid til den liste, jeg selv har lavet! Guddødeme.

Men hvorfor egentlig?

Frygter jeg, at alle opgaverne pludselig forsvinder? At rækkefølgen ændrer sig? At nye opgaver kommer til, uden at jeg opdager det? Hvorfor har jeg denne her ubændige trang til at opbevare en kopi af listen i hovedet, når nu al erfaring viser, at både Asana og To Do har fint styr på det?

Jeg ved det ikke, men hvis du har det ligesom mig, anbefaler jeg, at du går i terapi sammen med din liste. For det er et usundt forhold, I (vi) har gang i dér. Og skal jeg være helt ærlig, er det ikke listen, der har et problem: Det er dig (mig).

Mig: “Jeg har truffet en beslutning …“

Derfor har jeg googlet ’tillid’ og ‘trust’ og fundet ud af, at tillid – åbenbart – er noget, man beslutter sig for. Man vælger simpelthen at stole på den anden – vel vidende at livet (og sikkert også en todo-liste) er uden garantier.

Så jeg har nu sat mig sammen med min liste og set den og rækken af opgaver dybt i øjnene, alt imens jeg har sagt til mig selv – og til den: “Det ser godt ud. Jeg stoler nu på, at du har styr på, hvad der skal ske i dag.”

En tanke, jeg har i sinde at holde fast i, skulle det utænkelige ske, at jeg i løbet af dagen (endnu engang) forsøger at lave en kopi af listen oppe i hovedet.

Så, dér: Et styk liste-tillid etableret! Du kopierer bare metoden, hvis du og din todo-liste også har brug for terapi, m’kay?

Flere fifs til et sundt forhold til din todo-liste

Line Hviid
– Konsulent, coach, facilitator, blogger, podcaster og foredragsholder


Posted in Effektivitet, Fred og ro, Ordnung muss sein, Personlig produktivitet, Planlægning, Prioritering, Produktivitet, Stress, Time Management, Todo-lister

Læs videre: