Menu Luk

Tips og tanker til en bedre arbejdsplads

Det er ikke let at få styr på processer og samarbejde på jobbet. Heldigvis får du her en række tips og tanker til en bedre arbejdsplads. Og vil du have dem direkte i indbakken, skal du skrive dig op til mit nyhedsbrev.
Du bliver ikke hurtigere ved at handle hurtigere - du bliver hurtigere ved at fokusere og lære, fx ved at tage en pause fra skærmen og tænke dig om. Foto: Georgie Cobbs - Unsplash

Hurtigere: Hvorfor du skal lade være med at handle lige nu

“Vejen til succes handler i en omskiftelig og teknologidrevet verden om at søsætte tonsvis af initiativer – hurtigere end naboen.” Hvis dét udsagn stresser dig, bliver du glad for at høre, at der er en anden måde at definere hurtighed på. Du er også hurtig, når du fokuserer og lærer. Dét lyder meget rarere, gør det ikke?

Den dovne løsning kan være den perfekte løsning - også for en perfektionist. Foto: Priscilla Du Preez - Unsplash

Perfektionist på afvænning: En doven løsning kan være den perfekte løsning

Alle de dér perfektionist-typer kunne med fordel lære at være mere dovne. At holde op med at gå efter 120 %  og i stedet ‘bare’ levere godt. Når vi overgør vores arbejde, overbelaster vi os selv – og andre. Resultatet er dårligere opgaveløsning, flere fejl og øget risiko for at brænde os selv og andre ud. Jeg burde vide, hvad jeg taler om. Jeg taler selvfølgelig om mig selv. 

Timeblocking er det omhyggelige sanity check, du børe lave af din todo-liste hver dag

Timeblocking: Et kærkomment sanity check af din todo-liste

Du kæmper sikkert en brav kamp for at finde tiden til at gøre dét, du selv mener er vigtigt. Hvis din mission skal lykkes, må du i gang med at indgå en hel masse aftaler med dig selv. Og du skal sætte aftalerne i kalenderen! Den slags kalder man timeblocking, og jeg var selv mere end skeptisk over for konceptet til at begynde med. Lige indtil jeg fandt ud af, hvad det gør for mig.

Vi skal holde op med at kalde nogle kompetencer for 'bløde' - for så lyder det som om, at de kan undværes, og det kan de ikke. Foto: Rodolfo Marques - Unsplash.

Så hold dog op med at kalde dem for bløde kompetencer!

Når vi kalder noget for blødt, lyder det som hyggeligt flødeskum, der nemt kan undværes. Men hvis du vil levere værdi på en arbejdsplads, er dine såkaldt ‘bløde’ kompetencer decideret essentielle – med mindre du altså arbejder mutters alene. Så skulle vi ikke kalde kompetencerne noget andet end ‘bløde’?

Du kan spise nok så fornuftig og træne nok så meget, men din sundhed lider stadig, hvis du ikke har gang i en eller anden form for stresshåndtering og får slappet af

Stresshåndtering: Vigtigt for både hoved og helbred

På den ene side kan vi takke vores indbyggede stress-reaktion for, at vi forbliver i live. På den anden side giver konstant aktivering af stress så stor belastning af kroppen, at helbredet med tiden kommer under pres. Derfor er stresshåndtering ikke kun vigtigt for dit hoved. Det er også vigtigt for dit helbred.